Belvárosi tagiskola

Kalocsa, Szt. István király út 12-14.

Iskolánkról

 

1. Tekintse meg, töltse le iskolánk bemutatkozó anyagát:


2. Online körséta

 

Iskolánk rajza


 

3. Iskolánk története

 

Iskolánk a kalocsai Belvárosi Általános Iskola a város egyik legrégibb iskolája, a város központjában helyezkedik el, a Szent István király úton. A jogelőd iskolák története 1860-ig nyúlik vissza. A mai épület helyén egykoron templom állt, amelyet 1878-ban lebontottak, és (helyén) megépült a mai épület, a kisszeminárium 1879-ben. 1908-ban épült a "Sóhajok hídja", amely a jezsuita kollégiummal kötötte össze. Volt hadikórház, laktanya, majd ismét korház. 1945. szeptemberétől egyházi leányiskolaként működött. 1948-tól állami iskola lett, ahova csak lányok jártak. 1960-tól 1. számú Általános Iskola néven szerepelt. 1996-ban az intézmény felvette a Belvárosi Általános Iskola nevet. 2004. augusztus 31-én ismét változott a név, Kalocsai Belvárosi - Dunaszentbenedeki Általános Iskola és Óvoda lett, Kalocsa - Dunaszentbenedek Közoktatási Társulása révén. 2007. augusztus 29-étől Kalocsán (Belvárosi Általános Iskola, Kertvárosi Általános Iskola, Eperföldi Általános Iskola) és környékén (Homokmégy, Öregcsertő, Szakmár, Uszód, Dunaszentbenedek) működő 8 iskola összevonásával létrejött a Kalocsa és Térsége Általános Iskolája közoktatási társulás, melyen belül iskolánk Belvárosi Tagiskola néven működik tovább.
Az intézmény teljes rekonstrukciójára 2002. augusztusától 2004. márciusáig került sor fenntartói pályázat segítségével.

Régészeti feltárás
Mivel az épület múltja 1860-ig nyúlik vissza, az udvaron 2003. március hónapban megkezdődött az ásatás, a leendő tornaterem helyén. Mint kiderült, az iskola régészeti lelőhelyen fekszik, melyet kevés iskola, mondhat el magáról. Ez a terület kisebb-nagyobb megszakításokkal kb. 2000 éve lakott. Az első nép - akik hagyatékát megtalálták - a kelták voltak. A 10-12. században temetkezési hely volt, bronz és ezüst gyűrűket, hajkarikákat találtak ebből a korból. A következő időszak a késő Árpád-kor, melyből szokatlanul nagyméretű cölöpszerkezetes lakóházat tártak föl. III. Béla rézpénze, IV. László ezüst dénára is előkerült, mellette sokféle használati tárgy. Találtak a régészeti ásatás során egy alapozást is, melyet középkori faragott kövekből és téglákból építettek. Koraújkori leletanyagok is előkerültek, valószínűleg a 17-18. század fordulóján (a török kiverése után) keletkezett. A középkorban itt plébánia állt, majd a török kiverése után (1686) többször újjáépítették, végül a 19. század végén elbontották. Lehetséges, hogy a plébánia épületalapozását lelték meg. Köszönjük Nagy Dániel régész munkáját.

Rekonstrukció
A teljes rekonstrukció során az épület kívül és belül is megújult, megszépült, amelynek iskolánk tanulói, a szülők, az intézmény dolgozói, és nem utolsó sorban a város lakói is örülnek. A belvárosban ma egy kis "ékszerdoboz" található.
A rekonstrukcióra a fenntartó pályázott, és a nyertes pályázat révén 292 millió forintot fordíthatott a felújítási, korszerűsítési, bővítési munkákra és szaktantermi berendezésekre. A tantermek átalakításával biológia-fizika, kémia, technika, informatika szaktanteremmel, nyelvi laborral, tankonyhával, orvosi szobával gazdagodott az intézmény. A bővítés során felépült a közel 300 m2-es tornaterem, a bitumenes csöppnyi sportudvar. A mozgáskorlátozott tanulók részére személyfelvonó, valamint vizesblokk is készült. Kiépítésre került a tűz- és mozgásérzékelő, a riasztórendszer. Az épület részleges födém és teljes cserépcseréje, a külső és belső vakolat javítása, festése, a nyílászárók rendbetétele is megtörtént.

Névadó
Az új szaktantermeket korszerű berendezésekkel látták el. Az emeleten az 5-8. évfolyam által használt termeinek híres emberek nevét választottuk. Közöttük az intézmény volt tanárai, Schnúr József rajz szakos művésztanár, lánya is pedagógus, a városban tanít. Hegyi Lajos matematika-fizika szakos tanár, a Szent István Gimnáziumban tanított, fia a Budapesti Műszaki Egyetemen tanít. Továbbá a Szent István Gimnázium jogelőd iskolájában tanító híres pedagógusok, vagy a város szülöttei nevét választottuk: Fényi Gyula csillagász, tanár, Katona István jezsuita történetíró, Magyar László utazó, földrajzi író, az Afrika-kutatás egyik úttörője, Menyhárt László tanár, botanikus, Nagy Lajos író, publicista - a városban működő könyvtár is róla kapta nevét, Szabó József geológus, mineralógus, bányamérnök, egyetemi tanár. Kiskőrös közelsége és a székelykeresztúri iskola kapcsán Petőfi Sándort is választottuk.
Tíz éves múltra tekint vissza a dániai kapcsolat, amelyet öt éve megújítva, kibővítve rendszeresen tartunk. Karup - Frederiks Iskola tanáraival és tanulóival folyamatos az együttműködés. Mindkét intézmény tanulói, tanárai látogatást tettek több ízben egymásnál. Az angol nyelv, mint idegen nyelv használata fontos a kapcsolatban, elősegíti a nyelvtanulás eredményességét, a különböző kultúrák megismerését, tanulják a demokráciát. A neves mesemondó Andersen nevét kapta az egyik nyelvi szaktanterem. A másik szaktanterem a jelenleg is élő dán herceg nevét kapta, akit kinti tartózkodásunk során tanulóink közül néhányan láthattak is. Az Apáczai Könyvkiadó bázisiskolájaként könyvtárunk Apáczai Csere János nevét vette fel.

Az intézmény ünnepélyes átadására 2004. június 8-án a városi pedagógus napi ünnepségen került sor.

Iskolánkban folyó munka rövid ismertetése
Az iskola több évszázados története arra kötelez bennünket, hogy nevelő és oktató munkánkban kiemelt figyelmet fordítsunk a lakóhely és a nemzet történetének, hagyományainak megismertetésére, a haza iránti szeretet felébresztésére, a különféle világnézetű emberek cselekvő együttélésének gyakoroltatására.
A 2007/2008-as tanévet mint közoktatási társulásban kezdtük meg. Az intézmény székhelye iskolánkban, a Belvárosi Tagiskola épületében található. Az intézményi társulás kapcsán közös programok, versenyen való részvétel, képzések és munkaközösségi foglalkozások is helyet kaptak. A beiskolázási körzetünkben élő családok szociális, anyagi és kulturális helyzete egymástól nagymértékben eltér, ezért nevelő-oktató munkánk ehhez a helyzethez igazodik: tanórán és tanórán kívül is segítjük a nehéz körülmények között élő, hátránnyal induló tanulók felzárkóztatását. Ugyanakkor kiemelt fontosságú feladatnak tekintjük a tehetséges, jó képességű gyerekek fejlesztését is. A sajátos nevelési igényű tanulóink fejlesztéstét fejlesztő pedagógusok és gyógypedagógusok végzik eredményesen.
A Belvárosi Tagiskola speciális tevékenységébe tartozik az emelt szintű ének-zene oktatás, amellyel körzeti feladatot láthatna el, amennyiben erre a beiratkozáskor igény lenne. Ezen oktatás jelenleg szünetel, mivel a szülők igénye más.
Az angol nyelv emelt szintű oktatását 1992-ben kezdte meg intézményünk első évfolyamtól, ugyancsak körzeti feladat ellátásával. A szülők igénylik is az idegen nyelv oktatását, hiszen a nyelvtudás ma igazi érték. Az alsóbb évfolyamokon játékos formában tanulják az idegen nyelvet. 5-8. évfolyamon az órai angol nyelvtanuláson túl délutáni foglalkozás keretében amerikai angol tanár segítségével tanulhatnak. Évek óta rendszeresen dolgozik amerikai tanár intézményünkben. Cél az alapozás, a tervezett nyelvvizsga előkészítése, amely eredményes is, hiszen hosszú idő óta évente 8-16 fő teszi le az angol alapfokú nyelvvizsgát. Az idegen nyelvet, az informatikát és a technikát csoportbontásban oktatjuk. Megyei és országos versenyeredményekkel is büszkélkedhetünk.
A társult intézményekben az anyanyelvi nevelés terén fontos az értelmes, kifejező beszéd, az értő olvasás és az olvasóvá nevelés. Mindezekhez hozzájárul, hogy vers- és prózamondó versenyeket szervezünk, és szerveznek a városban, megyében, amelyeken ugyancsak szép eredményeket érnek el tanítványaink. Minden tanulónk szívesen szerepel a különböző iskolai műsorokon, színjátszó szakkör is működik.
A történelem tantárgy gazdag lehetőséget ad a tanulók társadalmi közegben való eligazodásához, szocializációjához. Erősíti a nemzeti és európai polgártudatot, nyitottságot a társadalmi problémákra, humánus értékeket védő magatartást fejleszt. Városi, megyei és országos történelem versenyen évek óta sikeresen vesznek részt tanulóink. A reál tárgyak tanítása, tanulása során nemcsak az alapvető ismeretek elsajátítására fordítunk nagy hangsúlyt, hanem igyekszünk felkészíteni az önálló ismeretszerzésre, problémamegoldásra is. Városi, megyei és régiós szintű versenyeken vesznek részt tanulóink eredményesen matematika, fizika, kémia tantárgyból is. Szoros kapcsolat alakult ki a Paksi Atomerőmű Rt.-vel, melynek szervezésében diákok és pedagógusok is látogatják az üzemet. Évente részt vesznek tanulóink az általuk szervezett nukleáris vetélkedőn kiemelkedő helyezéssel. A készségtárgyak sokféle lehetőséget adnak a kézzel fogható alkotó munkára. A tankonyhát a technika tantárgy keretében vették nagy örömmel birtokba a felsősök, ahol a csoportok sütnek, főznek, majd elfogyasztják "alkotásukat".
Diákjaink városi, intézményi és osztályszintű műsorokon szívesen énekelnek. Sokféle rajzpályázaton vesznek részt gyermekeink. Iskolagalériánk az idei évben ünnepelte 5 éves évfordulóját ünnepélyes keretek között.
Az 1-8. évfolyamokon szervezünk osztálykirándulást (önköltséges) országunk nevezetességeinek felfedezésére, megismerésére. Az 5. évfolyamos tanulók részvételével (önköltséges) szervezünk erdei iskolai programot. A 6. évfolyam tanulói fenntartói szervezésben mennek Erdélybe, a testvérvárosi kapcsolat révén vendéglátónk Székelykeresztúr. Az egy hét alatt megtekintik a környék legcsodálatosabb látnivalóit.

A rekonstrukció megkezdése előtt csupán egy 136 m2-es tornatermünk volt, majd kettő évig még ez sem. Az alsósok rendelkezésére egy tornaszoba állt az új tornaterem átadásáig. A kettő év alatt tanulóinknak sokféle helyen tudtuk csak biztosítani a testnevelési órákat, intézmények és sportegyesületek segítségével. Nagy örömünkre szolgál, hogy a sajátunknak mondhatunk egy közel 300 m2-es tornatermet, nagy szertárat és a korszerű öltözőket, vizesblokkokat. A testnevelés és a sportolás sajátos eszközeivel hozzájárulhat az iskola ahhoz, hogy gyermekeink az egészséget saját érdekükben kiemelten kezeljék, a sport életmódjuk részévé váljon. A mostoha körülmények ellenére is sok sikert mondhatunk magunkénak gyermekeinknél mind megyei, területi-kistérségi, régiós és országos szinten is.

A diákönkormányzat
A diákönkormányzat képviseli az iskola valamennyi tanulóját. A tanulói közösségek döntési jogkört gyakorolnak - a nevelőtestület véleménye meghallgatásával - közösségi életünk tervezésében, szervezésében, valamint megválasztásában. A diákönkormányzat tevékenysége a tanulókat érintő valamennyi kérdésre kiterjed. Szervezik az egy tanítás nélküli munkanap programját, aktív szervezői télen a puttonysport napnak, szerkesztik az iskolaújságot, és remélem hamarosan működtetni tudják az iskolarádiót. Osztály - és iskolai szintű sokszínű programot is beiktatnak a tanév munkanapjai során.

Az iskolai szülői szervezet
Az osztályközösségek és az iskolai szülői munkaközösség partnere az osztályközösségek és a nevelőtestület munkájának, jó az együttműködés. A Szülők Fóruma előadásai elősegítik a szülők és pedagógusok együttműködését, segítik a szülőket gyermekeik nevelésében, és a jobb tanulmányi eredmény elérésében.

A nevelőtestület a következők szerint végzi oktató-navelő munkáját:
Nevelési elveinkben a megértés, bizalom, tisztelet, módszereinkben a jutalmazás és a példaadás motiválja tanulóinkat. A személyiség- és képesség-fejlesztés is fontos. Törekszünk arra, hogy értékelésünk személyre szóló, a követelmények ismeretében kiszámítható legyen. A tantestület tagjai felkészültek, nyitottak az új befogadására, az önképzésre, a továbbtanulásra. Magas színvonalú oktató-nevelő, gyermekszerető munkát végeznek, lelkiismeretesek és kreatívak. Iskolánk innovatív nevelői az utóbbi öt évben 61 pályázatot írtak, amelyből sajnálatunkra csak 18 nyertes pályázat volt, így az intézmény közel 3 millió forinthoz jutott hozzá. Csoportos pályázat elnyerésével vált lehetővé a COMENIUS 2000 partnerközpontú minőségfejlesztési program bevezetése, amely 18 hónapig tartott. Tapasztalatainkra építve készítettük el az intézmény minőségirányítási programját.

Külső kapcsolataink
Jó a kapcsolatunk a város óvodáival, különösen azokkal, akiktől a leendő első osztályos tanulók többsége jön. Nyílt nap alkalmával fogadjuk az óvodásokat, akik betekinthetnek az iskolások mindenapjaiba. A továbbtanulás érdekében is jó együttműködés alakult ki a város középfokú intézményeivel. Pályaválasztási szóbeli tájékoztatással, nyílt napok megrendezésével segítik a 8. évfolyamos tanulókat és a szülőket. A városban működő többi intézménnyel, sportegyesületekkel és civil szervezetekkel is rendszeresen tartjuk a kapcsolatot.

A 126 éves épület felújított tantermei, a kialakított és berendezett szaktantermek, a tornaterem, az udvar, és a patinás épület szemet gyönyörködtető külső megjelenése mind a tanulóközösség, a nevelőtestület, a szülők, valamint a város lakóinak megelégedettségét vívta ki.

Kívánom, hogy minden ilyen régi, vagy fiatalabb iskolai épület rekonstrukciójára sor kerüljön, s barátságos, higiénikus környezetben tanuljanak gyermekeink.